Z wymienionych powyżej powodów za cel niniejszej pracy przyjęto opracowanie systemu racjonalnego oddziaływania na niezawodność obiektu technicznego w fazie jego projektowania. System ten ma być tym narzędziem, za pomocą którego można oddziaływać na niezawodność projektowanego obiektu w sposób bardziej racjonalny niż za pomocą stosowanych powszechnie deterministycznych metod . projektowania
Celem stosowania tego systemu jest doskonalenie pod względem niezawodności rozwiązania konstrukcyjnego obiektu i ewentualnie sposobów jego wytwarzania i eksploatacji. Podstawą do wprowadzenia ulepszeń są wyniki badań niezawodności (głównie teoretycznych) tworzonego obiektu. Teoretyczne badania niezawodności polegają na wyznaczeniu zależności przyjętych wskaźników niezawodności R od zbioru czynników konstrukcyjnych ck, technologicznych ct oraz eksploatacyjnych ce
R = y[ck, ct, ce, (t)] dla 0 £ t £ t (1)
oraz na analizie wpływu tych czynników na poziom niezawodności [19]. Czynniki konstrukcyjne ck, to: własności geometryczne (kształty, wymiary, dokładności wymiarów itd.), własności materiałów elementów i elementów (rodzaje materiałów, ich własności fizyczne, w tym wytrzymałość mechaniczna, przewodność elektryczna, cieplna itd.) i inne, np. ergonomiczne. Czynniki technologiczne ct, to m.in. kwalifikacje bezpośrednich wykonawców, rodzaje i stan techniczny obrabiarek, jakość kontroli procesu wytwarzania itd., natomiast czynniki eksploatacyjne, to sposób eksploatacji (m.in. częstość przeglądów, częstość odnów profilaktycznych), oddziaływania robocze (obciążenia zewnętrzne, czas eksploatacji itd.), stan otoczenia.
Wspomniane badania niezawodności w fazie projektowania są głównie badaniami teoretycznymi, przeprowadzanymi na odpowiednich teoretycznych (abstrakcyjnych) modelach obiektów, bo obiektów materialnych jeszcze w tej fazie nie ma albo ich liczba nie jest wystarczająca do eksperymentalnych badań niezawodności. Badania takie wymagają więc uprzedniego zbudowania niezawodnościowego modelu projektowanego obiektu.
W ogólnym przypadku model niezawodnościowy obiektu (zarówno teoretyczny, jak i materialny) jest to układ, który pod względem niezawodności odwzorowuje obiekt rzeczywisty, uwzględniając pewne stany i procesy występujące w obiekcie oraz w jego otoczeniu, istotne z punktu widzenia niezawodności. W przypadku modelu teoretycznego (abstrakcyjnego) tym układem jest zwykle zbiór relacji matematycznych i występujących w nich wielkości, opisujący te stany oraz procesy i wystarczający do określenia poziomu niezawodności badanego obiektu.
Wyniki badań niezawodności mogą być podstawą do typowania najkorzystniejszych rodzajów ulepszeń, wprowadzanych w różnych etapach fazy konstruowania. W tej fazie najbardziej efektywnie mogą być one wykorzystane w etapach opracowania projektu wstępnego oraz projektu technicznego, prócz tego w etapach ulepszania rozwiązania obiektu po eksperymentalnych badaniach prototypu i serii informacyjnej.
A więc do działań wchodzących w skład systemu racjonalnego oddziaływania na niezawodność należy zaliczyć przede wszystkim:
- budowa niezawodnościowego modelu obiektu,
- badania niezawodności, głównie badania teoretyczne przeprowadzane na zbudowanym modelu,
- typowanie najkorzystniejszych rodzajów ulepszeń: rozwiązania projektowego, procesu wytwarzania oraz procesu eksploatacji. W skład systemu wchodzą prócz tego zasady i sposoby tych działań.
Przeznaczeniem proponowanego systemu racjonalnego oddziaływania na niezawodność obiektu nie jest zastępowanie, lecz głównie wspomaganie stosowanych powszechnie metod projektowania oraz eksperymentalnych metod badań prototypów, serii informacyjnej i produkowanych obiektów.
Najważniejszym i najtrudniejszym z działań wchodzących w skład systemu jest tworzenie niezawodnościowego modelu obiektu. Zagadnieniom niezawodnościowego modelowania obiektów mechanicznych poświęcone są dwa następne rozdziały niniejszego opracowania (rozdz. 3 i 4). W rozdziale 3 jest przedstawiona ogólna postać niezawodnościowego modelu obiektu mechanicznego, niezależna od rodzaju obiektu. Zbiór relacji, które ją tworzą, może być też traktowany jako ogólny opis procesu powstawania niesprawności obiektu mechanicznego.
W dalszej części pracy zamiast terminu „uszkodzenie” używa się bardziej ogólnego terminu „niesprawność”. Uszkodzeniem nazywa się tylko taką niesprawność, która uniemożliwia funkcjonowanie obiektu w sposób fizyczny (nie umowny). Definicja niesprawności obiektu mechanicznego zostanie podana w p. rozdz. 4.2.
Do badań niezawodności konkretnego obiektu, o przyjętym rozwiązaniu technicznym, konieczne jest utworzenie szczegółowej postaci modelu niezawodnościowego tego obiektu. Budowanie takiej postaci modelu odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym z nich powstaje tzw. model nominalny (fizyczny), jako rezultat przyjęcia zasadniczych założeń upraszczających, które polegają głównie na pominięciu mniej istotnych zjawisk fizycznych prowadzących do niesprawności obiektu. W drugim etapie powstaje model matematyczny, czyli wspomniany już zbiór relacji stanowiących matematyczny opia stanów i procesów decydujących o poziomie niezawodności projektowanego obiektu.
Zbiór relacji tworzących model może być podstawą do wyznaczenia zależności przyjętego wskaźnika niezawodności od różnych czynników projektowych, technologicznych i eksploatacyjnych (p. wyrażenie (1)).
Rozdziały 3-5 prezentują więc pierwsze dwa elementy (działania) proponowanego systemu. Przedstawione w nich zasady i sposoby tych działań można uznać za podstawy teoretycznych badań niezawodności obiektu mechanicznego, ułatwiających racjonalne oddziaływanie na tę niezawodność już w fazie projektowania obiektu.
Metoda oceny parametrów niezawodnościowych oraz kosztów eksploatacji złożonych systemów, nie wymagająca przyjmowania założeń upraszczających charakterystycznych dla metod Markowa została ujęta w rozdziale 6.
Rozdział 7 przedstawia model matematyczny kształtowania niezawodności obiektu w procesie projektowania i badań.
W kolejnym 8 rozdziale omówiono modelowanie cech zdatności elementów maszyn.
Wyniki teoretycznych badań niezawodności są podstawą do wprowadzenia ulepszeń rozwiązania konstrukcyjnego i ewentualnie sposobów wytwarzania i eksploatacji obiektu. Zasady typowania najkorzystniejszych rodzajów tych ulepszeń, a więc zasady trzeciego z podstawowych działań proponowanego systemu oddziaływania na niezawodność obiektu, są zaprezentowane w rozdz. 9. W rozdziale tym są też przedstawione sposoby i możliwości wykorzystania tego systemu głównie w fazie projektowania.
W rozdziale 10 przedstawiono sposób przeprowadzania obliczeń niezawodnościowych w fazie projektowania na przykładzie obrotowej wiertarki elektrycznej wg. metody LEMACH.